top of page

(kehaline aktiivsus) keisrilõike järgsed esimesed 6 nädalat

Naised, kellega olen kokku puutunud keisrilõike järgselt kas eraeluliselt või tööalaselt, on vist kõik öelnud ühtemoodi - see ei oleks olnud minu esimene valik, kuid vähemalt on beebi terve. Kahtlemata, ilma sõnadeta selge. Kuid see ei tähenda, et sellest taastumine ei oleks naise kehale (ja hingele) raske ja et seda raskust ei võiks jagada.


Praeguseks on küll tegemist väga sagedasti teostatava ja minimaalselt invasiivseks muudetud protseduuriga, mille delikaatset armi on võimalik aluspesu serva alla peita, kuid tegemist on siiski kirurgilise sekkumisega, kus mitu kihti kõhukoopa kudesid on läbi lõigatud ja tagasi kokku õmmeldud. Naised on sageli üllatunud, kui teistsugune kõht tundub või et taastumine venib pikemaks kui nad ootasid. Mida siis võib keisrilõike järgsest taastumisest oodata?


 

Kojuminek


Pärast paari haiglas veedetud päeva, kui liikumine (voodist tõuseme külili pöörates käte abil lükates) ja haavahooldus on selge, lubatakse ema ja beebi koju. Keisrilõike juures on keeruline eelkõige see, et peale beebiga kohanemise, mis kõigil emadel ees on, ootab naist ka oma operatsioonijärgne taastumisperiood - kaks muutust, mis ühe kaupa võivad osutuda juba väljakutsuvaks! Esimene koperduskoht - kui ma ei või tõsta midagi raskemat kui mu laps, siis kuidas beebi turvahälliga transportimine välja näeb? Nii kaua, kui mees on kaasas, ei ole muidugi probleemi, kuid üksi olles tuleb kas riskida selle pingutusega või jätta häll autosse ja transportida last üksi. Sellega kaasneb muidugi lapse ülesäratamise oht, millega üldjuhul vanemad ei taha riskida. 



Keisrihaav/keisriarm


Nagu iga lõikuse järgselt, on haava piirkond algselt valus, seejärel valulik ning võib hiljem veidi sügeleda. Võid proovida haava paranemise perioodiks spetsiaalseid keisrilõike järgseid aluspükse - need on kõrge värvliga ja toestavad, kuid haava piirkonnast pehmed.


Sagedased kaebused on ka tundlikkusehäired - kuna paratamatult saavad väiksed närvid kahjustada, võib tekkida nii tuimust kui ületundlikkust armi piirkonda. Kui haav on ilusti kokkukasvanud, võiksid hakata seda ise kreemiga masseerima ja õrnalt venitama, see parandab nii tundlikkust kui ka aitab ennetada armi kiskuma hakkamist.


Kõhulihased igapäevaelus


Õigete siirdumisvõtete ja liigutusmustritega saab küll minimeerida haava piirkonna pingutamist, kuid sellistest tegevustest nagu köhimine, aevastamine, naermine ja vetsus käimine ei ole võimalik hoiduda. Selleks on hea toetada ennetavalt kõhtu käe või padjaga, et abistada kõhulihaste tööd


  • Voodis end pöörates tõsta jalgu ühekaupa; puusad, kehatühi ja õlad püüa pöörata üheaegselt samas suunas

  • Beebi hooldustoimingutel väldi ettepoole küürutamist - aseta beebilaud võimalikult kõrgele või kui teostad mähkmevahetust diivanil/voodil, põlvita ise madalamale


Kehaline aktiivsus


Alguses võib ehmatada, kui sind haiglas juba esimesel päeval voodist liikuma aetakse - valus on ju? Kuidas ma liigun, kui mu kõht just lahti lõigati? Tegelikult on see sinu enda tervise ja paranemise huvides ruttu jalule saada. Algus on kindlasti ebamugav, kuid see möödub. Jälgi enesetunnet ning proovi vaikselt oma jalutuskäike pikendada. Jalutamisele lisaks:


  • Hingamisharjutused - nendega alusta koheselt, kuna valu tõttu muutub meie hingamine alati pealiskaudseks. Keskendu sügavalt sissehingamisele, võid selleks asetada oma käed ümber alumiste roiete ning hingata käte suunas väljapoole;

  • Kehahoid - keha oma tarkust proovib kõhtu säästa ning seetõttu tekib ettepoole küürutav säästev kehahoid. See aga tekitab üleliigseid lihaspingeid. Võta iga paari tunni tagant hetk, et istudes või seistes end korra pikaks sirutada ning veidi sirutust hoida. Saad end toetada ka lihtsate õla-, kaela ja pisemate puusaringidega. 

  • Venita kergelt oma rinnalihaseid ja avarda rindkere - suurenenud rinnapartii, imetamise ja valu tõttu kipub just rindkere osas kehahoid nö kokku vajuma. Seisa hetkeks ukseavasse sirgelt, aseta käed kahele poole uksepiidale ning hinga rahulikult ja sügavalt

  • Loomulikult ei saa me unustada vaagnapõhjalihaseid! Sõltumata sünnitusviisist on raseduse käigus vaagnapõhi olnud otsese surve all ning relaksiini lõdvestav mõju kudedele kestab veel ka sünnitusjärgsel perioodil. Kuidas alustada vaagnapõhja treenimisega loe SIIT


Esimesed 6 nädalat hoidu päris-päris treeningust, kuid see ei tähenda, et sa ei võiks oma keha liigutada. Kui tunned soovi rohkem ja turvaliselt liikuda, pöördu füsioterapeudi poole, kellega koos saab läbi proovida esmased harjutused, et suunduda järk-järgult suurema kehalise aktiivsuse suunas.

FysioDoula

Comments


bottom of page